Blogtour/recensie – Voorlopers

Misschien heb je het al voorbij zien komen. Als echte YA lezer heb je het sowieso niet kunnen missen. Voorlopers is het veelbesproken YA debuut van Mirjam Hildebrand. Ik had de eer om met haar en heel wat andere toffe bloggers te mogen lunchen en al van alles te vragen.

Maar nu het boek uit is heb ik eigenlijk nog heel wat meer vragen.

Goed, voorlopers. Waar gaat het boek over?


De vijftienjarige Emma voelt zich ‘anders’: ze voelt, hoort en weet meer dan andere mensen. Wanneer de mysterieuze Philana haar vertelt dat Emma’s vader – die ze al ruim twee jaar niet meer heeft gezien – deel uitmaakt van een groep mensen die zich Voorlopers noemen, besluit Emma met haar mee te reizen… Maar eenmaal in het bergdorp in Frankrijk, waar de Voorlopers zich gevestigd hebben, blijkt haar leven nog gecompliceerder te worden. Is Emma zelf ook een Voorloper? Waarom wil haar vader niet dat ze de Voorlopers helpt? Wat is er met de ouders van Philana gebeurd? En wie probeert haar in de val te lokken?


Zoals ik al had verteld in mijn samenvatting van de bloggerslunch, werkt Mirjam in de Geestelijke Gezondheidszorg waar zij o.a. met kinderen werkt die hoogsensitief zijn (hier heb ik ook al eerder iets over geschreven!)

Emma, de hoofdpersoon van Voorlopers (en de andere Voorlopers natuurlijk) zijn een beetje gebaseerd op hoogsensitieve personen. Mensen met hoogsensitiviteit ‘voelen’ de wereld en mensen anders dan ‘normale’ mensen. Het idee van Mirjam is, wat als in de toekomst kinderen met hoogsensitiviteit zich nóg verder ontwikkelen? Wat voor mensen krijg je dan?

Dan krijg je dus de Voorlopers. Emma woont in Nederland met haar moeder en haar broertje. Haar maffe vader is een tijd geleden al uit beeld verdwenen. Emma weet echter wel dat ze bijzonder is. Haar moeder omarmt dit ook en helpt Emma er mee om te gaan. Als haar broertje namelijk huilt omdat hij ziek is, hoeft moeder alleen maar aan Emma te vragen wat er aan de hand is. Emma voelt vrijwel meteen waar de pijn of ziekte zit.
Verder lijdt Emma een dood normaal bestaan en doet dingen die iedere 15 jarige doet.

Zoals met vreemde meisjes mee gaan met de trein naar Zuid Frankrijk om daar meer mensen zoals zij te ontmoeten. En haar vader is daar toevallig ook. Dat vindt Emma dan weer minder leuk. Dat Emma gaat zonder haar moeder iets te vertellen vindt Emma’s moeder dan weer minder leuk.

Maargoed, eenmaal aangekomen in Frankrijk is er een soort ‘campus’. Er is een school waar lessen en trainingen worden gegeven om verschillende gaven te herkennen, erkennen en ontwikkelen en er wonen allerlei soorten mensen. Van alle uithoeken van de wereld en van alle leeftijden. Hele gezinnen, maar ook kinderen die daar alleen zijn, omdat zij de enige in hun familie zijn met ‘gaven’.

Al snel blijkt dat Emma een natuurtalent is, maar waarom heeft ze toch van die rare dromen? Al snel komt Emma’s leven in een stroomversnelling en komt ze terecht in een situatie die haar vader al die tijd wilde vermijden….

Ik vind het concept, het verhaal, goed uitgedacht. Het is een beetje een mengeling van Harry Potter (de setting) en wicca magie. Ik heb vroeger o.a. de Wicca serie van Cate Tiernan verslónden en ik herkende dus wat elementen.

Qua spanning vond ik het boek zelf best spannend, maar is het boek meer weggelegd voor de wat jongere YA lezers. De flirtscénes en hoe Emma kijkt naar de wereld, haar vrienden en haar vader was voor mij soms de simplistisch, maar ik ben dan ook al 23.

Voorlopers is een sterk debuut dat zeker smaakt naar meer. Mirjam weet haar lezers zeker een totaal nieuwe wereld in te trekken! Ik heb genoten. Ik geef dit boek voor 4 sterren, omdat dit boek voor de jongere YA lezer heel spannend en magisch zal zijn!

En mocht je nu denken…. ik wil dit boek ook! Mooi! Kluitman geeft namens deze blogtour een exemplaar weg! Wat moet je doen? Zoek alle letters bij elkaar van de bloggers die mee doen met deze blogtour en mail het antwoord naar info@kluitman.nl

Ik geef de letter M weg!

Om de andere letters te vinden mag je even snuffelen bij de volgende blogs (wij waren de afsluiters!):

12 juni: Dominique, http://www.thunderstruckbooks.wordpress.com
13 juni: Julia, http://www.readjunkie.wordpress.com
14 juni: Marianne, http://www.lookie.be
15 juni: Kimberley, http://www.deboekentrommel.nl
16 juni: Amber, http://www.lifeofamberr.wordpress.com

Oh en psssst, je kan ook nog een exemplaar (GESIGNEERD!) winnen bij ons op de blog! Vanavond komt de winactie online.

Liefs,
Kelly

Een gedachte over “Blogtour/recensie – Voorlopers

Plaats een reactie