Book vs. Movie – The Hate U Give

Ik ben zojuist terug van de bioscoop. Vrijdagmiddag 13:00, ik zat helemaal alleen in de zaal! Heel relaxed dus!

Ik heb The Hate U Give gekeken. Ik wilde gelijk deze Books vs. Movie schrijven, niet alleen omdat ik het boek erg goed vond, maar ook om iedereen te laten weten of de film net zo goed was!

20190215_132224857949544.jpg

 

Het Boek

Starr Carter is de dochter van een gerespecteerd lid van de gemeenschap waar ze woont. Ze gaat naar school in een goedgestelde buitenwijk van de stad en ze heeft een lief vriendje. Ze is gek op The Prince of Bellair en is een ware sneaker junkie. Enige probleem in haar leven is waar ze woont. Ze woont met haar familie in een zwart getto. Ze heeft ook twee groepen met vrienden. Haar school vrienden en haar getto vrienden. Op school doet ze zich anders voor dan thuis.

20180529_124917

Als op een nacht, na een feestje dat verkeerd ging en eindigde in een schietpartij, ze naar huis rijdt met een oude jeugdvriend met wie het contact verwaterd is worden ze aangehouden. Een blanke politie agent vraagt Khalil om zijn handen omhoog te doen en uit te stappen en om een reden die Starr bijster blijft schiet de agent Khalil neer. Khalil overleeft het niet. Khalil was onbewapend. Khalil deed niets verkeerd. Khalil was zwart.

Een waar dilemma ontstaat. Starr weet hoe de politie werkt. Hoe de politie omgaat met deze zaken. Hoe oneerlijk het is en hoe de zwarte minderheid altijd aan het kortste eind trekt. Maar ze kan niet niks doen. Overal om haar heen beginnen mensen te praten. De ontevredenheid groeit. Mensen vinden het oneerlijk. Mensen zijn boos. Boos om Khalil, om hoe het systeem werkt, om hun situatie en hoe moeilijk het is om eruit te komen. Blijft Starr zwijgen of staat ze op?

Ik heb het boek een tijdje geleden al gelezen. De volledige recensie vindt je HIER.

Een eye-opener in elke zin van het woord, een meeslepend verhaal dat je nog lang na het omslaan van de laatste pagina bijblijft. Een “ik zet je aan het denken”, een “dit moet veranderen” en een “iedereen moet dit lezen”. Angie Thomas laat op briljante wijze de situatie van zwarte minderheden zien en de blanke onderdrukking die nog steeds bezig is. Ze laat op een herkenbare en invoelbare wijze zien hoe discriminatie werkt en hoe de gevolgen er uitzien. Absoluut een aanrader.

Afbeeldingsresultaat voor the hate u give

De Film

De film volgt exact hetzelfde verhaal. De personages zijn hetzelfde maar krijgen nu een gezicht, de cast is fantastisch. Het verhaal volgt het boek erg goed op wat dingen na. Het bendeleven wordt wat minder uitvergroot en ook zie je minder van de media aandacht die in het boek beschreven wordt. Het zit erin, maar wordt minder uitvergroot dan in het boek. Ook zijn er een aantal situaties uit het boek weggelaten en is er een situatie bij bedacht. Die laatste situatie die er bij is gekomen vond ik ontzettend sterk.

De film laat vooral de struggles van Starr in het verhaal zien. De struggles die ze heeft omdat ze zwart is en naar een witte school gaat, de struggles die ze heeft in het getto, de struggles die ze heeft met de dood van Khalil.

Starr is extreem goed gecast. Amandla Stenberg vertolkt de rol van Starr en doet dit uitmuntend. Het moment dat ze mij helemaal ingepakt had was toen ze Khalil zag sterven (ja mensen, het is een heftige scene) en ze zelf zo in paniek was. Ik heb geen moment getwijfeld of de gevoelens die ik op het doek zag, echt waren. Natuurlijk is het geacteerd maar dan wel zooo goed dat ik het niet zag. Gedurende de hele film is er geen moment geweest waarin ik haar niet geloofde. Dat heb ik bij bijna alle personages overigens, ze waren allemaal ontzettend goed en ontzettend geloofwaardig.

Behalve Chris, het vriendje van Starr. Die wordt gespeeld door KJ Apa. Je kent hem ook als Archie uit Riverdale. Dat was een beetje jammer. Ik zag namelijk continue Archie en hij kon het ook niet helemaal van zich afschudden.

Book vs. Movie

In het boek wordt alles veel uitgebreider besproken. De media aandacht, de onderlinge relaties tussen de personages, het verschil tussen Williamson Starr en Garden Heights Starr. In de film zit het wel verweven maar veel minder diepgaand dan in het boek.

Afbeeldingsresultaat voor the hate u give

In de film krijgt alles een beeld en kun je de emoties van de hoofdpersoon zo goed zien dat je bijna de hele film lang een brok in je keel hebt. Deze emoties ervoer ik tijdens het lezen van het boek een stuk minder.

In de film zit een soort slotscène die het boek niet bevat. Deze scene vond ik erg indrukwekkend en erg passend bij het verhaal Heel sterk.

In de film zit Archie (KJ Apa). Duidelijk minpunt gezien hij zijn shirt de hele tijd aanheeft en het zijn niet zo denderende acteertalent niet verbloemt.

In het boek zit toch echt meer body en diepgang en meer getto achtergrond. De struggles van het gezin over waar het het veiligst is voor de kinderen, de ruzie tussen bendeleden en de angst dat iemand in de buurt bij een bende zal gaan. Ook de oma van Khalil zit meer in het boek, Chris is echt een fantastisch lief vriendje en zijn verhaal met Starr komt in de film veel minder naar voren. Er zit gewoon meer in het boek.

Moet je dan de film zien of het boek lezen?

Hier is natuurlijk geen pasklaar antwoord op. Ik zou zeggen, lees het boek. Het heeft meer verhaal, meer diepgang, meer body maar in principe heeft de film dezelfde boodschap en dezelfde intensiteit als het boek. Het maakt dus eigenlijk niet zoveel uit wat je doet als je er maar voor zorgt dat je een van twee ziet/leest. De boodschap is namelijk belangrijk en die komt in beide versies goed en duidelijk naar voren.

Hebben jullie beide gezien/gelezen? Wat vonden jullie er van?

Liefs,
Manon

Een gedachte over “Book vs. Movie – The Hate U Give

  1. Laurie zegt:

    Gek, ik vond de film dus beter dan het boek. Ik vond de focus in de film echt veel fijner, met het boek wat ik soms wat moeite. Het verhaal was in de film veel sterker neergezet. Was het echt zo rustig? Volgens mij draait die film echt helemaal niet goed, want hier draait hij al amper meer

    Like

Plaats een reactie