Blogtour – It starts with us

Titel: It starts with us
Auteur: Colleen Hoover
Jaartal: oktober 2022
Aantal Pagina’s: 400
Uitgeverij: Zomer & Keuning
Genre: roman
Gelezen Format: paperback recensie exemplaar
Oordeel: 5 sterren

Voor het verhaal van TikTok-hit ‘It ends with us’ begon het allemaal met Atlas, de eerste liefde van Lily waarvan ze dacht dat ze hem nooit meer zou zien, maar die toen plotseling weer voor haar stond. Het eerste deel werd een gigantisch succes, mede door de massale reacties van fans op TikTok. Colleen Hoover geeft de fans nu het aangrijpende verhaal van fan-favorite Atlas.

SPOILER ALERT VOOR IT ENDS WITH US/NOOIT MEER. IK GA HET EINDE VAN HET EERSTE DEEL BESPREKEN VOOR IK IT STARTS WITH US GA BESPREKEN.

Het langverwachte en veelgevraagde vervolg is er eindelijk! Zoals velen waarschijnlijk wel weten is It starts with us eigenlijk een soort van afsluiter van It ends with us (in het Nederlands Nooit meer). In Nooit meer lees je het verhaal van Lily, die haar jeugdliefde Atlas met de tijd uit het oog is verloren, maar de liefde weer vindt bij Ryle. Ryle lijkt alles voor elkaar te hebben. Hij is assertief, romantisch, gek op Lily en de jongste Neurochirurg in de VS. Echter heeft Ryle een hele donkere kant. Een kant die ervoor zorgt dat de relatie van Lily en Ryle geweldadig wordt. Huiselijk geweld wordt voor Lily helaas de orde van de dag, en dan is daar Atlas ineens weer. Dat maakt de buien van Ryle alleen maar erger, en dan komt Lily voor een grote keuze te staan.

Lily vindt de kracht om Ryle te verlaten, maar omdat zij samen een kind hebben, zal Lily nog heel wat jaar met Ryle te maken hebben. En dan komt zij Atlas op straat tegen, onderweg naar haar werk en beloofd ze hem een appje te sturen diezelfde dag nog. Hoe kan Lily ooit weer contact hebben met Atlas terwijl Ryle nog steeds (gewelddadig) in haar leven is? Ryle zal dit nooit accepteren, maar alles met Atlas voelt alsof het zo moet zijn. Zo makkelijk, veilig en ongedwongen…

In It starts with us lees je ook vanuit het perspectief van Atlas. Ook komen de dagboek fragmenten van Lily weer voorbij zoals we ze kennen uit It ends with us, maar besluit Atlas ons ook een inkijkje te geven in zijn verhaal door fragmenten op te schrijven voor Lily. Daarnaast komt er ook een stuk uit Atlas’ zijn verleden weer terug in zijn huidige leven, geheel uit onverwachte hoek. Dit zorgt bij Atlas voor oud zeer, waardoor je in “flashbacks” meer over Atlas en zijn jeugd te weten komt.

Ik hoef je niet vertellen hoe pittig dit boek is. Maar wat is het mooi, en realistisch. Als ik de vechtscheiding van mijn ouders bekijk (die waren dus op elkaar boos, niet op mij!) kan ik al heel veel herkenning vinden in dit hoek. Dingen die Ryle bij Lily doet, deed mijn moeder bij mijn vader. Het is zo ontzettend moeilijk om uit die cirkel te breken als er kinderen mee gemoeid zijn…

En Atlas. Attente Atlas. Ik gun iedereen een Atlas in zijn of haar leven. Als partner, als beste vriend of vriendin, Atlas is zo ontzettend gevoelig en, ja, attent. Zorgzaam, bedachtzaam, vrijgevig, duidelijk, liefdevol. Als ik dan zie hoe weinig liefde deze man in zijn jeugd heeft mogen voelen en ontvangen… en hoeveel liefde hij om te geven heeft… veel mensen kunnen van onze Atlas zeker nog wat leren. Wees trots op jezelf, blijf dicht bij jezelf, blijf open en eerlijk naar jezelf en de mensen dicht bij je. Dat is Atlas en dit heeft iedereen nodig.

Ik ben ontzettend blij met deze afsluiter. Dit voelt toch een stuk lekkerder dan het open einde van Nooit meer.

Liefs, Kelly

Plaats een reactie