Recensie – Van slag

Jaartal: September 2020
Aantal Pagina’s: 300
Uitgeverij: Dutch Venture Publishing
ISBN: 9789492585547
Genre: YA contemporary
Gelezen format: paperback, recensie exemplaar

“Je hebt een topmotivatie, dat heeft je altijd al gesierd,’ zei hij. “Maar zo kun je niet op topniveau sporten.’ De directeur van de school keek haar niet eens aan terwijl hij haar aansprak. “We moeten denken aan je genezingsproces. Als je nu weer geblesseerd raakt, ben je nog verder van huis.’
Evi slikte. Dit waren de woorden die ze niet wilde horen.
Hij keek haar met medelijden aan. “Begin volgend jaar vers aan de opleiding. Het is beter om dit schooljaar niet verder af te maken.’
Ze hapte naar adem. Meende hij dit nou? Het voelde alsof de grond onder haar wegzakte.
Door een blessure valt Evi’s schooljaar in het water. Ze besluit tijdelijk in het lokale zwembad te gaan werken, waar ze een sexy waterpolospeler ontmoet – en de aantrekkingskracht tussen hen lijkt wederzijds. Ze begrijpt dan ook niet waarom Mick haar zo op afstand houdt…

Steven klikte de melding aan waarin hij was getagd in een bericht. Van de eerste foto ging zijn hart als een razende tekeer. Daar stond hij. De selfie die Christina van hen had gemaakt. Hij met een scheve grijns en een wazige blik in zijn ogen. Zij zwoel en sexy, zoals hij haar zich herinnerde. De tweede foto was er eentje van Christina’s bed en de grote hoeveelheid bloed op het hoeslaken en het kussen. In het licht leek het nog gruwelijker dan de vorige avond.
Wat een geweldige nacht had moeten zijn, eindigt voor Steven in een nachtmerrie. Voor hij er erg in heeft, wordt hij op Facebook valselijk beschuldigd van verkrachting. De macht van social media is groot en al snel is hij een paria in eigen stad. Hoe kan hij zijn leven herpakken?
Twee mensen die worstelen met pijn die ze liever niet laten zien. Twee levens die op onverwachte wijze met elkaar in aanraking komen.

Je leest dit verhaal vanuit twee perspectieven, die van Steven en Evi. Steven beleefd de grootste nachtmerrie die er is…. Terwijl Evi haar toekomst in duigen ziet vallen. Het verhaal van Steven zorgt voor de spanning – ik zat steeds op het puntje van mijn stoel als hij weer aan de beurt was. De angst, de wanhoop, de eenzaamheid voelde je van Steven’s hoofdstukken afdruipen. Evi’s hoofdstukken zorgden voor meer ontspanning. Ondanks dat Evi’s toekomstplannen worden omgegooid, maakt zij het beste van haar leven. Ik was dan ook erg nieuwsgierig naar Mick. Wat is zijn verhaal? En wanneer raken de verhaallijnen van Steven en Evi elkaar?

Als eerste, de verhaallijn. Ik vind dit een ontzettend uniek verhaal. We hebben verhalen gelezen over loverboys, misbruik, verkrachting, en het is goed dat deze boeken er zijn en deze verhalen vertellen. Dat deze verhalen laten zien hoe heftig het is als je zoiets hebt meegemaakt. Maar de mensen die onterecht van verkrachting of misbruik worden beschuldigd, deze mensen gaan ook door een hel. Hoe deze hel er uit ziet, lees je in dit boek. Dat vind ik super goed, want zomaar iemand beschuldigen van deze daad is crimineel. Je verwoest iemand zijn of haar leven, reputatie. Dit boek was ook echt nodig.

Evi haar verhaal vond ik minder interessant, maar het was nodig om het boek lucht te geven. Steven’s verhaal is zo zwaar en donker, dat Evi voor het nodige licht zorgt. Het is een fijne verhaallijn, dat zeker. Girl meets boy, ze vindt hem leuk, wil hem leren kennen, etc. In het begin vond ik het een fijne afwisseling, tot je de verbanden gaat zien. En dan ga je bij Evi ook een stuk beter opletten.

De schrijfstijl is ontzettend lekker. Ik heb het boek in één ruk uitgelezen. Zoals ik al zei, het is een spannend boek met een hele fijne afwisseling. Ik ben altijd iemand die dit soort titels graag promoot. Dit zijn boeken waar je lessen uit kunt trekken. Dit zijn boeken die op leeslijsten moeten op middelbare scholen. Dit zijn boeken die je gewoon gelezen moét hebben.