Recensie – The Betrothed (De Beminde)

Uitgeverij: HarperTeen
ISBN: 9780062291639
Genre: Young Adult Fantasy

Gelezen format: EN Hardcover

Oordeel: 2 sterren

De NL versie vind je HIER, de EN versie vind je HIER.

When King Jameson declares his love for Lady Hollis Brite, Hollis is shocked—and thrilled. After all, she’s grown up at Keresken Castle, vying for the king’s attention alongside other daughters of the nobility. Capturing his heart is a dream come true.

But Hollis soon realizes that falling in love with a king and being crowned queen may not be the happily ever after she thought it would be. And when she meets a commoner with the mysterious power to see right into her heart, she finds that the future she really wants is one that she never thought to imagine.

Manon: “Shit, ik moet dit boek samenvatten, ik heb geen idee meer wie de karakters ook alweer waren…”

Vriendje: “Maar je hebt het boek echt eergister uitgelezen…”

Manon: “Oja… Hollis! Ja, de hoofdpersoon heet Hollis. Loopt rond in het koninklijk paleis van eh… Jamerson! Die vinden elkaar leuk. Jamerson is Koning! Dan is er eh… Silas. Die komt uit een ander land. Die vindt Hollis niet leuk. Ineens toch wel. Ineens vindt ze Jamerson niet meer leuk. Drama.”

Vriendje: “Lees de flaptekst nog maar een keer”.

Manon: “Goed idee”.

Jamerson is Koning van Coroa. Zijn ouders zijn niet al te lang geleden overleden waardoor hij automatisch koning werd. Hij heeft nog geen vrouw, geen erfgenaam en hij is de laatste uit zijn lijn. Hij moet dus eigenlijk wel een dame vinden om de lijn mee voort te zetten. Hollis woont met haar familie aan het hof. Na een ongelukje op de dansvloer waarbij Hollis letterlijk in de armen van Jamerson valt, heeft hij Hollis in het vizier. Hij lijkt haar leuk te vinden en Hollis vindt Jamerson leuk.

Als op een dag een familie uit het buurland Isolte om een verblijf komt vragen valt Silas meteen op bij Hollis. Ze voelt zich tot hem aangetrokken op een manier die ze niet zag aankomen. Wat zal er gebeuren?

Mocht je bovenstaande samenvatting lezen lijkt het nogal op de Selectie. Meisje heeft een koning aan de ene hand, een arbeider aan de andere kant. Hoe moet ze toch kiezen? Het boek lijkt echter totaal niet op de Selectie en niet in positieve zin.

img_20200525_1712128021273015126479934.jpgOp de een of andere manier val je in het verhaal. Je komt binnenvallen als Jamerson en Hollis al aan het daten zijn, waardoor je totaal geen connectie met hun relatie hebt. Hun relatie voelt gedurende het hele boek erg 2d en Hollis als hoofdpersoon voelt ook nogal vlak. Ze lijkt naïef, oppervlakkig en kinderachtig en heeft het emotionele denkniveau van een pandabeer. Schattig maar ontzettend dom.

Jamerson leer je kennen door de ogen van Hollis. Jamerson kan er dus vrij weinig aan doen dat ook hij overkomt als een oppervlakkige droplul met het emotionele niveau nog lager dan die van een pandabeer. Bamboestok? Hoewel het een vrij interessant personage had kunnen zijn (wees, gedwongen vroeg de troon over te nemen, intriges met buurlanden, een hele hofhouding waar hij mee moet dealen en ondertussen verliefd worden op een meisje, was dat boek maar vanuit zijn perspectief geschreven…), maakt Hollis er dus een behoorlijk niet interessant persoon van. Hij stuurt cadeautjes en is lief. Dat was het.

Silas komt uit een goede familie uit het buurland Isolte, waaruit ze zijn gevlucht. Ze vinden hun koning bedreigend en willen een nieuw bestaan opbouwen in Coroa. Silas is van adel maar kan ijzersmeden. Ook Silas leer je kennen door de ogen van Hollis waardoor ook Silas een nietszeggend personage wordt.

Er mist een heleboel spanning. Dan bedoel ik niet spanning in de vorm van actie, die verwacht ik niet/nauwelijks van Kiera maar ik mis de spanning tussen de personages. De romantische en seksuele spanning. Aantrekkingskracht. Het hele verhaal voelt als een soort matte verliefdheid van toen je in groep 5 zat. We praten hier over tieners en jongvolwassenen, kom op, put some juice in it.

De keuze van Hollis slaat ook nergens op.
*** SPOILERALERT. Volgende paragraaf spoilt een stukje van het boek, recensie gaat na de foto weer verder.

Hollis is gek op Jamerson, hij is koning en alles wat ze sinds jongs af aan wilde. Hij kiest haar. Vervolgens komt Silas in beeld en van de een op de andere dag is Jamerson niet interessant meer. Het voelt ook alsof Kiera hem express minder leuk maakt om zo de keuze van Hollis te verantwoorden.

***Spoiler voorbij 🙂

Het boek is prachtig maar ook hier heb ik weer een minpuntje. Er staat een kaart in van Coroa en alle buurlanden. 10 van de 12 landen worden echter nieteens genoemd in het boek. Ik had het interessanter gevonden als er een kaart van Isolte en Coroa in had gestaan met een paar plekken die wel interessant zijn voor het verhaal. Als er in een vervolgdeel een grotere kaart komt waarbij de landen die erop staan wel worden gebruikt in het verhaal, prima, maar voor dit boek heeft het geen meerwaarde.

Dan een positief puntje. Het boek leest wel makkelijk weg. Het is geen moeilijk Engels, het is makkelijk te volgen en zelfs al heb je een hele bladzijde lang je aandacht verloren kun je gewoon doorlezen (dat klinkt niet erg positief maar dat vind ik altijd wel fijn, ik ben soms afgeleid). Hoofdstukken zijn kort, waardoor het ‘nog eentje dan‘ effect optreedt en je er zo doorheen bent.

Op het eind zit wat meer spanning en dat maakt wel wat goed maar ook hier is de impact van de gebeurtenis een beetje afgevlakt doordat je niet echt een connectie voelt met de personages. Een stuk waarbij ik, was ik wel gehecht aan de personages, geheid bij zou hebben gejankt kon ik doorlezen met droge ogen en een zeker gevoel van distantie tot het verhaal. Dat is alleen niet waarom ik lezen zo geweldig vind…

Dit boek slaat gewoon compleet de plank mis. De personage voelen onecht en tweedimensionaal, de keuzes en relaties zijn enorm oninvoelbaar en er mist een spanning die er makkelijk in had kunnen zitten. Het hele boek voelt zoals de kaart in het begin van het boek, een beetje overbodig. Het leest echter wel lekker weg. Mocht je dus een fluffy read voor tussendoor zoeken kun je dit boek zeker op je wishlist zetten. Ik geef het boek twee sterren.

Manon

Een gedachte over “Recensie – The Betrothed (De Beminde)

1. Laurie zegt: