Recensie – Raak me. Niet.

Aantal Pagina’s: 416
Uitgeverij: Zomer & Keuning
ISBN: 9789020535907
Genre: New Adult

Gelezen format: NL paperback, recensie exemplaar

Oordeel: 5 sterren

‘Raak me. Niet.’ van Laura Kneidl gaat over de achttienjarige Sage. Op haar verjaardag komt ze aan op de universiteit van Nevada. Ze heeft niets: geen geld, geen huis, geen vrienden. Alleen de droom dat ze opnieuw kan beginnen en kan vergeten wat er thuis in Maine is gebeurd. In Nevada krijgt ze een bijbaantje in een bibliotheek, waar ze haar collega Luca ontmoet. Hij is alles waar Sage bang voor is, met zijn doordringende ogen, tattoos en ruige uiterlijk. Maar Luca is niet wie hij lijkt te zijn en hij laat Sages hart ook op een andere manier sneller kloppen.

Sage is gevlucht uit Maine voor haar gezin. Niet vanwege haar moeder of zusje, maar vanwege haar stiefvader. Trigger warning, dit boek heeft als thema trauma als gevolg van misbruik en mishandeling.

Sage’s stiefvader heeft verschrikkelijk dingen bij haar gedaan. Hierdoor besluit Sage te vluchten naar de andere kant van het land en daar te gaan studeren. Ze heeft geen cent op zak, leeft in haar VW busje en probeert het hoofd boven water te houden met de verkoop van haar sierraden op Etsy. Dit geld is echter lang niet genoeg, waardoor ze een baantje moet zoeken. Dit is echter niet makkelijk, omdat Sage bang is voor mannen/jongens die er fysiek uit zien dat ze haar zouden kunnen overmeesteren. Ze besluit dus een rustig baantje in de campus bibliotheek te nemen. Hier kan ze lekker rustig in haar eentje in de kelder boeken sorteren. In de bieb ontmoet ze April, die aan de tafel zat waar Sage haar sollicitatie formulier invulde. Ze zijn vrijwel meteen vriendinnen. Het punt is alleen, dat haar baantje bij de bieb niet zo alleen is als Sage dacht. Luca, de jongen die ze eerder tegenkwam en waardoor ze bijna een paniekaanval kreeg, werkt met haar samen. Hij is haar vlees geworden nachtmerrie. Hij is groot, heeft tatoeages en een bepaalde blik in zijn ogen… hoe gaat ze dit in godsnaam overleven?

Dit boek is ontzettend realistisch geschreven . Laura heeft erg goed onderzoek gedaan naar trauma’s na mishandeling en misbruik. De reacties die Sage heeft op mannen voel je door de bladzijden heen. Tijdens het lezen was ik continue gespannen, voelde ik de emoties van Sage en kon ik pas ontspannen als Sage dat ook deed. Zo levensecht voelt het personage van Sage.

Mede daardoor wil ik ook even een trigger warning meegeven. Normaal gesproken ben ik hier absoluut geen fan van, maar mede doordat Sage haar trauma nog niet heeft verwerkt én de heftige flashbacks die voorbij komen als Sage een paniekaanval heeft, wil ik deze nu wel meegeven. Ik vind het ontzettend goed dat er op deze manier over het leven na misbruik en mishandeling wordt geschreven, het kan zelfs een gevoel van (h)erkenning geven als je dit zelf ook hebt meegemaakt. Maar als je nog niet ver genoeg in het proces van verwerking bent, kan dit wel het een en ander bij je losmaken.

Ondanks dat Sage als de dood is voor mannen, kan ze zich door April langzaam aan ontspannen als er mannelijk gezelschap in de buurt is. Dit zie je naarmate je verder komt in het verhaal gebeuren. Sage kan zich zelfs ontspannen in de buurt van Luca na een hele lange tijd. Dit verward Sage heel erg, omdat zij slechte ervaringen heeft met mannen. Maar tegelijkertijd hunkert Sage naar een normaal leven, naar een knuffel en een kus van een man die je geborgenheid kan laten voelen. Deze tegenstrijdigheden, verlangens, angsten en verwardheid zijn ook erg mooi uitgewerkt in dit boek.

Hoe verder Sage komt in haar proces, hoe rustiger het boek wordt. Tot dat de dader toch weer contact blijkt te zoeken, en Luca vragen gaat stellen. De stress en angst beginnen Sage weer te beheersen waardoor zij grip op de realiteit lijkt te verliezen. Zijn de keuzes die ze maakt wel de juiste?

Raak me. Niet. Is echt een New Adult die je helemaal in zijn greep neemt en je meesleurt in een achtbaan van emoties. Ik heb ademloos dit boek uitgelezen…. ondanks de heftigheid, wil ik meer lezen.

4 gedachtes over “Recensie – Raak me. Niet.

1. Booksandsparkles zegt:

Klinkt inderdaad best als een heftig boek! Ik ben hier ook niet echt van, geef maar fijne luchtige dingen, maar dit klinkt wel als de moeite waard en als een mooi sterk verhaal! Fijne recensie heb je geschreven!

Liked by 1 persoon

• kellsdj zegt:

Voor mij viel het reuze mee, omdat het eigenlijk al vanaf de eerste bladzijde van het boek duidelijk is dat dat speelt. Normaal gesproken zou ik ook zo een triggerwarning niet neerzetten, maar in dit boek is het zo heftig omschreven, dat ik het wel belangrijk vind in dit geval.

Like

• judithblogtsolo zegt:

Bedankt voor je toelichting! Ik begrijp het helemaal: had het zelf meer over de dader, maar uiteraard is het helemaal persoonlijk wat iedereen in zijn recensie schrijft. ❤