Recensie – The Iron sisters

Jaartal: november 2019
Aantal Pagina’s: 304
Uitgeverij: Young and Awesome
ISBN: 9789025877903
Genre: Young Adult Fantasy

Gelezen format: NL Paperback, recensie exemplaar

Serina heeft zich jarenlang voorbereid om een Grace te worden, voorbestemd voor een leven aan de zijde van de kroonprins. Totaal onverwacht kiest hij voor Serina’s rebelse zusje. Nomi belandt in een leven dat ze nooit heeft gewild: achter de paleismuren. Ze moet zich voegen naar de wensen van de prins in de hoop dat ze haar zus ooit weer terug zal zien. Ze weet niet dat Serina naar de mijnen is gestuurd, waar slechts weinigen overleven…

(Lees hier trouwens Manon’s recensie!)

The Iron Sisters verteld het verhaal over twee zussen die dromen van een betere toekomst. Voor de een betekend dit een leven in het paleis als Grace, voor de ander betekend dit vrij zijn. Beide zussen gaan niet krijgen wat zij willen.

Serina heeft zich haar hele leven voorbereid op een leven in het paleis. Ze is welbespraakt, kan dansen, kent alle etiketten en is onderdanig. Nomi is heel anders. Zij is rebels, zegt waar het op staat en is voorbereid om de dienstmeid te zijn van haar zus Serina. Als zij samen naar het paleis afreizen in de hoop dat Serina een van de Grace’s wordt van de troonopvolger, ziet Nomi haar leven instorten. Terwijl Serina in prachtige jurken over de dansvloer zwiert, droomt Nomi over een vrij bestaan als vrouw. Nomi kan niet begrijpen dat vrouwen een man willen behagen en gehoorzamen als Grace.

Door een grote fout wordt Nomi als Grace gekozen en Serina naar de mijnen gestuurd. Beide zussen moeten zien te overleven in een situatie waarop zij op hun zwakst zijn, en ze doen er alles aan om elkaar weer terug te vinden. Maar wat zijn de consequenties?

Zoals altijd kon ik een boek dat zich afspeelt aan het hof niet weerstaan. Het is een wereld waar we al bekend mee zijn in de YA fantasy: mannen zijn aan de macht, de vrouwen worden onderdrukt en dienen vooral voor lust en plezier. Wat echter bijzonder is aan dit boek, is dat het gaat om twee zusjes wiens liefde voor elkaar zo sterk is dat zij koste wat het kost elkaar weer zullen vinden. De een probeert dit met de mogelijkheden binnen de paleismuren, de ander via de mogelijkheden binnen de gevangenis. En die mogelijkheden zijn vrij beperkt.

Je leest dit verhaal dus vanuit het perspectief van twee zusjes: ze prachtige Serina en de rebelse Nomi. Ze zijn beiden totaal verschillend, zowel van buiten als van binnen. Het boek draait dan ook vooral om de liefde en verbondenheid van deze twee zussen, hoe zij voor elkaar willen vechten en elkaar willen bevrijden. Hier komt het nodige smeden van plannen, liegen en bedriegen en politiek spel bij kijken. Ik vind deze aspecten altijd fantastisch aan boeken die zich aan het hof afspelen.

Er komt ook wat romantiek voor in dit boek, maar dit aspect is belangrijk voor het verloop van het verhaal. Het is dus niet zo dat er maar even een verliefdheid in dit verhaal wordt gegooid, gewoon omdat het kan.

Als je fan bent van boeken zoals de Selectie, Ash Princess en The Diabolic is dit boek zeker een aanrader. Zoals ik al eerder benoemde, verwacht niet dat het wiel opnieuw is uitgevonden bij dit YA verhaal. Ik weet dat titels als deze altijd streng beoordeeld worden omdat er al veel van dit soort boeken zijn. Ik kijk echter naar het verhaal, het boek, op zichzelf. Als dit je ding is, ga er lekker voor zitten, geniet van alles wat zich aan het hof afspeelt en beleef hoe diep liefde tussen zussen kan gaan. Ik heb ervan genoten en kan niet wachten om het vervolg te lezen!