Recensie – Het Koninkrijk

Uitgeverij: Moon Young Adult
ISBN: 9789048843794

Genre: Young Adult Fantasy/Dystopian

Oordeel: 4,5 sterren

Welkom in het Koninkrijk… waar ‘Happily ever after’ niet alleen een belofte is, maar een wet.

Het Koninkrijk is een fantasy-pretpark waar gasten worden ondergedompeld in een wereld vol virtuele draken, gigantische kastelen en hightech wezens.

Ana is een van de zeven Fantasisten, wondermooie android-prinsessen die ontworpen zijn om dromen waar te maken. Dan ontmoet ze Owen, die in het park werkt, en Ana krijgt voor het eerst gevoelens die verder gaan dan haar programmering… Ze is verliefd.

Maar het sprookje verandert in een nachtmerrie als Ana beschuldigd wordt van de moord op Owen. Het is het begin van de rechtszaak van de eeuw. Door getuigenissen in de rechtbank, interviews en Ana’s herinneringen ontstaat een verhaal van liefde, leugens en wreedheid – en wat het écht betekent om mens te zijn.

Toen ik hoorde dat dit boek werd vertaald door uitgeverij Moon, was ik over the moon. Ik was deze titel al tegen gekomen op Goodreads en het leek me meteen erg tof. Ik ben enorm fan van het genre YA fantasy, en tijdens het lezen kwam ik er al snel achter dat het eigenlijk een mix is met het genre dystopian. Blijer kon ik niet zijn, mijn twee favoriete genres samen!

Je leest namelijk vanuit het perspectief van Ana. Zij is wat men noemt een fantasist. Ze werkt voor Het Koninkrijk, een pretpark waar mensen zich in een sprookje wanen. Echter is Ana niet zomaar een werknemer. Ze is een hybride. Ze lijkt menselijk, gedraagt zich menselijk, maar in plaats van organen bestaat zij uit electra. Haar “brein” is dan ook geprogrammeerd om het de gasten naar de zin te maken, vrolijk te zijn en zich als een ware prinses te gedragen. Deze rol vervult ze samen met haar “zussen”.

Het is dan ook verboden voor de Fantasisten om buiten de muren van het park te gaan. De buitenwereld is namelijk gevaarlijk. Doordat de aarde niet meer is wat hij ooit was door vervuiling, heerst er veel armoede en zijn er veel sloppenwijken. Vader, de wetenschapper die de Fantasisten elke dag onderzoekt en hun software bij houdt, drukt hen ook steeds weer op het hart: “wij beschermen jullie van de buitenwereld omdat we van jullie houden”.

Ineens zijn er gedragsveranderingen merkbaar bij een aantal van Ana’s zussen. Dit klopt niet, een afwijkend patroon betekend gevaar. Ana wil haar zussen helpen en gaat op onderzoek uit. Maar de informatie die zij steeds in kleine beetjes vindt, stroken niet met haar werkelijkheid. Is Het Koninkrijk, en daarmee hun leven, wel echt zo veilig als Vader beweert?

Het is erg bijzonder om te lezen vanuit het perspectief van een voorgeprogrammeerde robot. Alles wat de hoofdpersoon doet, zegt, denkt en “voelt” komt voort uit een programma. De kleine hints die je als lezer oppikt, pikt Ana niet altijd op, waardoor je er wordt meegetrokken in het verhaal. Je wilt namelijk dat Ana meer ontdekkingen doet zodat je samen met haar de puzzelstukjes in elkaar kunt schuiven. Zonder Ana lukt je dit namelijk niet.

Tegelijkertijd lees je steeds stukken uit verslagen en verhoren die zich afspelen in de toekomst, waar Ana is opgepakt. Het verhaal dat je leest werkt daar naar toe. Ook dit element zorgt ervoor dat je het boek niet weg kunt leggen. Ik had het dan ook in één avond uit.

Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe het perspectief vanuit een voorgeprogrammeerde hybride een prettige leeservaring kan geven. Hier kan ik helaas niet al te veel over vertellen, omdat ik een spoilervrije recensie wil schrijven. Laten we het er op houden dat Ana en haar zussen niet geprogrammeerd zijn om steeds dezelfde zinnen te herhalen, maar om (passend) te reageren op hun omgeving….

Het Koninkrijk is voor mij een uniek YA verhaal dat van alles combineert. Fantasy dystopie, het sprookjesgevoel én bevat in zekere zin ook het “whodunnit” element. Ik vind het een super sterk, spannend, en ietwat magisch verhaal. Een dikke aanrader.