Recensie – Het Schaduwjaar

Uitgeverij: Van Goor / Best of YA
ISBN: 9789000369768
Gelezen format: paperback
Genre: Young Adult Fantasy

Oordeel: 5 sterren

Niemand praat over het genadejaar. Het is verboden.

Meisjes krijgen hun hele leven te horen dat ze de kracht hebben om mannen te verleiden en andere vrouwen gek te maken van jaloezie. Men gelooft dat de huid van jonge vrouwen een krachtig extract afstoot. Daarom worden ze voordat ze zestien jaar worden verbannen naar de wildernis, zodat ze gezuiverd en klaar voor het huwelijk kunnen terugkeren. Maar niet iedereen zal het overleven.

Tierney James droomt van een beter leven: een samenleving die geen vrienden en vrouwen tegen elkaar opzet. Maar als haar eigen genadejaar dichterbij komt, realiseert ze zich al snel dat de extreme leefomstandigheden daar niet haar grootste probleem zullen zijn. Het zijn ook niet de stropers die zich in het bos schuilhouden; mannen die wachten op hun kans om een van de meisjes te vermoorden en zo hun fortuin te maken op de zwarte markt. De grootste bedreiging voor de genadejaarmeisjes zijn ze zelf.

In Het Schaduwjaar lees je over Tierney, dat het zwarte schaap is binnen haar gezin. In de wereld waar Tierney leeft moeten meisjes onderdanig, netjes, vruchtbaar vooral niet te opmerkzaam zijn. De vrouwen zijn er om de mannen van dienst te zijn. De vrijgezelle, jonge mannen kiezen hun bruid vlak voordat het genadejaar begint en de jonge vrouwen één jaar lang worden verbannen naar het buitengebied. Hier moeten de vrouwen hun magie kwijtraken, die zij anders kunnen gebruiken om mannen te verleiden en manipuleren. Het is alleen de vraag of de meisjes wel terugkomen na dat jaar. En áls ze terug komen, in welke staat ze verkeren.

Tierney is dus alles behalve netjes en onderdanig. Ze heeft van haar vader leren jagen, leren vissen en weet een heleboel over de natuur, iets dat alleen voor de mannen is weggelegd. Tierney rekent dus ook zeker niet op een sluier, maar dat vindt ze best. Werken op het land lijkt haar een prachtig leven omdat Tierney geen bruid wil zijn die haar leven aan een man toewijd en nooit meer na mag denken. Tierney is het namelijk totaal niet eens met hoe haar samenleving in elkaar steekt en functioneert. Maar eerst moet ze het genadejaar zien te overleven, en aangezien het verboden is om over te spreken, heeft ze geen flauw idee wat ze tegen zal komen. Het enige dat Tierney wel zeker weet is dat de meisjes die al terug komen, er uit zien als emotieloze, uitgehongerde, gebroken wezens.

En hier stop ik met mijn intro, anders verklap ik in mijn enthousiasme te veel. Dit boek is namelijk één van de beste YA fantasy die ik in lange tijd heb gelezen. Dit boek heeft me echt weten te pakken, van begin tot eind.

Ten eerste de world building. De wereld waar het verhaal zich afspeelt is niet eens zo anders als onze wereld. De gemeenschap volgt de verhalen van de Bijbel, maar vooral de verhalen over Eva en hoe zij ongehoorzaam is geweest door de appel toch te eten. Hier komt ook het hele idee vandaan dat vrouwen de gevaarlijke magie die zij bezitten kwijt moeten raken. Vrouwen zijn met hun magie te machtig en gevaarlijk. De onderlinge concurrentie bij de vrouwen is dan ook moordend, ze laten geen spaan heel van elkaar omdat zij kans willen maken op de beste man. De boodschap die je in dit boek terug vindt als je tussen de regels doorleest is dan ook erg krachtig en eigentijds: vrouwen worden klein gehouden. Kijk naar het huidige bedrijfsleven, vrouwen verdienen nog steeds minder dan een man op dezelfde functie, vrouwen die carrière maken zijn slechte moeders, vrouwen die hun mening geven zijn krengen, etc. En laten we eerlijk zijn, dames. Wij maken elkaar ook echt het leven zuur door alle achterklap, roddels en het schijnheilige gedrag naar elkaar toe. Het Schaduwjaar haalt deze boodschappen aan op een goed uitgewerkte manier.

Andere thema’s die aan bod komen en ook goed aansluiten op het verhaal zijn bijvoorbeeld groepsdynamica: hoe beïnvloeden mensen elkaar, hoe beïnvloed geloof en folklore je, tot je zelfs aan jezelf gaat twijfelen? Doorzettingsvermogen, vriendschap, acceptatie, vooroordelen, dit zijn allemaal belangrijke thema’s in dit boek. Oh, en niet onbelangrijk voor velen: er is geen lovetriangle! Liefde komt zeker wel voor in dit boek, maar dat is niet waar het verhaal om draait.

Naast de worldbuilding zijn ook de details fantastisch. De gebruiken van de gemeenschap, het geloof, de normen en de waarden… alles past bij elkaar en vult elkaar aan.

De personages zijn ook écht personages. Ieder personage heeft haar eigen maniertjes, haar eigen manier van spreken. Dit in combinatie met de schrijfstijl maakt dat de personages ontzettend realistisch aanvoelen en je helemaal in het leven van Tierney wordt gezogen. Er zit ook geen moment in het verhaal waarvan je denkt ”oké, en waar gaan we nu naar toe?”. Kim Liggett blijft het verhaal doorpakken waardoor de spanning niet wegzakt, maar wel op een manier waardoor het verhaal niet chaotisch of gehaast aanvoelt.

Zo kan ik nog uren doorgaan over dit boek, maar de conclusie is: lees dit boek! Dit verhaal mag je gewoon echt niet missen, al helemaal niet als je een beetje YA fantasy liefhebber bent. Dit is voor mij voor nu, echt het beste YA fantasy boek op dit moment.

lees. dit. boek. !