Recensie – Ash Princess

Oordeel: 3 sterren

Prinses.
Gevangene.
Wees.
Rebel.

Ze hebben alles van me afgepakt. Mijn moeder. Mijn naam. Mijn kroon.

Sinds de belegering woon ik als een gijzelaar in het paleis waar nu de Kaiser de dienst uitmaakt. Ik ben niets meer dan zijn marionet, zijn asprinses. Maar de tijd van bang zijn is voorbij. Want ik ben Theodosia, koningin van Astrea. Ik zal mijn rechtmatige plaats weer innemen en mijn volk redden, tegen elke prijs.

Ik ben weg van boeken die zich afspelen aan het hof. Denk aan de Selectie, De Glazen Troon (al kom ik daar niet echt door heen) Het hof van Eden, Sneeuw als as, Koninginnen en Carve the mark. Toen werd aangekondigd dat Ash Princess werd vertaald was ik helemaal in de wolken. De cover alleen al is een plaatje.

Theodosia is de rechtmatige princess van Astrea. Toen zij klein was heeft echter de Kaiser met geweld haar land veroverd en haar moeder vermoord. Sindsdien wordt Theodosia gehouden als een soort huisdier, een trofee, om aan de Astreanen duidelijk te maken dat zij moeten gehoorzamen aan de Kaiser en de oorspronkelijke Koninklijke familie is uitgeroeid en hem dient. Theodosia draagt ook haar Astreaanse naam niet meer. Vanaf haar zesde draagt ze de naam Thora, een Kalovaxische naam die ze van de Kaiser heeft gehad.

Theodosia is, zoals ik al zei, meer een huisdier en trofee dan een mens. Als de Astreaanse rebellen in opstand komen, krijgt Theo de zweepslagen op het marktplein. Als een Astreaan zich misdraagt, moet zij hem of haar onthoofden. Op feestjes moet zij zich verleidelijk kleden en een kroon van As dragen, die haar gevallen rijk representeert. Daarnaast worden veel tradities gebroken door de Kaiser. Stenen en mineralen die vroeger voor magie werden gebruikt, worden nu als sieraden gebruikt. De Goden die de Astreanen aanbidden, zijn verbannen. Astrea is niet meer wat het was. Tot Theodosia door een gebeurtenis haar kracht weer terug vindt, samen met haar volk. En dan begint de opstand.

Met het verhaal op zich is niets mis. Het boek is goed geschreven en ik kon het ook niet wegleggen. Het is erg knap hoe de schrijfster een fantasy wereld heeft geschreven met verschillende culturen en gebruiken. Het was voor mij echter wel een mengelmoes van de boeken Sneeuw als as (Koningin die haar magie kwijt is en waarvan het volk wordt onderdrukt) met een vleugje Carve the mark (prinses die wordt gebruikt om het volk te martelen met haar krachten) en een lovetriangle die leek op die van de Selectie. Is niks mis mee, maar daardoor heb je af en toe wel het idee dat je dit boek al hebt gelezen.

Wat ik wel goed vond uitgewerkt, is de vriendschap tussen Theodosia en Cress. Cress is de dochter van de hoofdgeneraal van de Kaiser, en deze generaal heeft haar moeder vermoord. Cress is een personage dat me vooral tegen het einde erg verraste. Er zitten ook een paar mooie plottwists in tegen het einde, waardoor ik wel nieuwsgierig ben naar deel twee.

Kortom: de personages zijn goed uitgewerkt en het verhaal is zeker wel boeiend. Het was voor mij alleen te veel een verhaal dat ik eigenlijk al kende. Daarom geef ik dit boek drie sterren.