Recensie – De Overlevenden (Darkest Minds trilogie #1)

Alexandra Bracken
Jaartal: 2017
 450
Karakter Uitgevers
ISBN: 9789045209289
Genre: Young Adult Dystopian

Als Ruby op haar tiende verjaardag wakker wordt, is iets in haar anders dan de dag ervoor. De verandering is voor haar ouders alarmerend genoeg om haar in de garage op te sluiten en de politie te bellen. De verandering zorgt ervoor dat Ruby naar Thurmond, een zwaar bewaakt heropvoedingskamp, wordt gestuurd. Ze heeft weliswaar de mysterieuze ziekte overleefd die als een epidemie onder de jongeren van Amerika rondwaarde, maar ze heeft er iets angstaanjagends voor in de plaats gekregen: bovennatuurlijke krachten die oncontroleerbaar zijn.

Nu Ruby zestien is, behoort ze tot de gevaarlijkste tieners in het land…

Zoals je misschien al weet, ben ik gék op dystopische verhalen. Heerlijk vind ik ze. Als een grote fan van de Vrees me trilogie van Tahereh Mafi, trok dit boek me ook meteen.

Even een korte samenvatting. Er heerst een dodelijke ziekte in de VS, die kinderen tussen de 8 en 12 jaar ziek maakt. De ziekte is ongeneeslijk en openbaart zich ook pas als het te laat is: zodra een kind dood neervalt weet je pas dat het ziek was. Achter de ruggen van alle kinderen om zetten leraren, ouders, artsen en de regering een heel plan op met wat je als ouder moet doen als je kind ziek is, zodat het de andere kinderen niet besmet.

Het probleem is alleen, de ziekte is niet besmettelijk, en niet alle kinderen gaan aan de ziekte dood. De kinderen die de ziekte overleven, daar is de regering bang voor. Zij hebben namelijk een gave ontwikkeld, die kan variëren tot het kunnen manipuleren van elektriciteit tot telekinetische gaven en meer. Deze kinderen wil de regering opvangen in heropvoedingskampen zodat de gave getemd kan worden en de president motiveert ouders dan ook om hun kind aan te geven.

Alleen weten de ouders niet dat zij hun kinderen afgeven aan mensen die hun kinderen zullen mishandelen en verwaarlozen. Heropvoedingskampen bestaan niet, alleen werkkampen a la Auschwitz waar op hun kinderen wordt geëxperimenteerd of waar ze zelfs zullen sterven.

En dan heb je Ruby, die op een dag door een zogenaamd ongeluk door een zogenaamde arts uit het kamp wordt gesmokkeld en die een zogenaamde goede toekomst voor Ruby in petto heeft. Ruby heeft echter al snel door dat deze vrouw Ruby als wapen wil gebruiken en vlucht. Dan komt ze drie andere jongeren tegen die uit een kamp zijn gevlucht en ontsnapt. Zij hebben een plan. Ruby wil dolgraag mee, maar is bang voor zichzelf en wat ze het drietal aan zou kunnen doen. Ook is ze bang, dat zodra het drietal haar gave kent, ze niets meer met Ruby van doen willen hebben, maar het is nogal lastig om haar gave te verbergen. Er is iemand die Ruby zou kunnen helpen haar gave onder controle te krijgen en waar de anderen een veilig onderkomen kunnen vinden. Maar, bereiken ze deze plek op tijd? En bestaat deze veilige haven wel, of is het maar een fantoom?

Een lange samenvatting voor een dik boek, want het is me een pil! Je wordt wel vanaf het begin in het verhaal gezogen. Je krijgt steeds maar kleine stukjes informatie aangereikt waardoor je steeds verder wilt lezen om de puzzel compleet te krijgen. Ruby zit al vanaf een hele jonge leeftijd in het kamp dus heeft veel van de wereld gemist. Liam, Chubs en Zu, (het drietal dat Ruby tegenkomt tijdens het vluchten) die pas veel later in kampen terecht zijn gekomen, weten haar van alles te vertellen over hoe de wereld nu in elkaar steekt. Stukje bij beetje wordt het verhaal duidelijk, en als je denkt het te snappen… ha. ha. Komt er gewoon nog een hoop mysterie en informatie bovenop!

Het verhaal is soms een beetje traag, maar er moet ook zo veel verteld worden! Misschien is traag niet het goede woord, misschien moet ik het adempauzes noemen, want er is wel steeds op het juiste moment actie in de tent! Het viertal wordt opgejaagd door bloedhonden (een soort bountyhunters) speciale eenheden en nog andere instanties. Ze zijn ontsnapt, ze zijn gevaarlijk. Iedereen wilt deze jongeren vinden en ervan profiteren.

Wat ik wel echt heel tof vind, is dat ieder personage zijn eigen verhaal heeft en echt een eigen karakter. Op sommige stukken zat ik zelfs hardop te grinniken ‘dat is typisch Chubbs’. Ja, dan heb je me toch echt te pakken!

Het is geen Vrees me trilogie 2.0, en zeker anders dan andere dystopische YA’s met verhalen over jongeren met gaven. Ja, er heerst een soort van dictatuur, ja de gaven die de kinderen hebben zijn heel standaard MAAR! Die ‘standaard’ gaven zijn wel heel belangrijk. Waarom? Tja, dat lees je in het boek (sorry!).

De overlevenden is een geweldige aanloop naar een veel belovende trilogie. In september 2018 gaat dit deel in première in de bios met in de hoofdrollen Amandla Stenberg (‘Rue’ in The Hunger Games), Mandy Moore en Gwendoline Christie (Star Wars en Game of Thrones ). En ik weet zeker dat deze film het goed gaat doen op het witte doek, aan het verhaal zal het zeker niet liggen! Ik kijk al uit naar deel twee.