Booknerdproblems #4 – AAHRG!

AAAHRG! Ja, dat is het thema van vandaag. Frustratie. Manon heeft het al eens met jullie besproken. Leesdips, die erge momenten in je boekenverslindersleven dat je gewoon niet wilt/kan lezen. Maar Kelly, waarom dit thema nog een keer aansnijden als Manon het al heeft besproken? Gewoon. Hashtagfrustraties.

Ik heb in de maand januari twee boeken uitgelezen. TWEE. Ik pakte een boek op en legde hem weer weg. Ik pakte het volgende boek, vind het leuk, maar kan mijn focus er niet bijhouden en legde het te gemakkelijk aan de kant. Wat was dit? Ik heb leesdipjes meegemaakt, maar dit was toch de ergste leesdip in mijn 22 jarige bestaan.

Ik ken de bekende adviezen. Pak een ander boek, herlees een boek, lees even een ander genre, lees even niet. Het werkt alleen allemaal niet.

large

Hoofdpijn dus. Maar hoe kom ik nu aan een leesdip? Ik merk dat ik na het werk best wel moe ben en dan ook snel op de bank voor de TV ga hangen. Ik pak mijn boek, lees een paar bladzijden en dan kan ik me niet meer focussen. Dan verplaatst mijn aandacht zich naar de TV en ga ik lekker hersenloos kookprogramma’s ofzo kijken. Gordon Ramsey die tegen restaurant eigenaars staat te schreeuwen is voor mij dan een stuk relaxter dan een boek lezen.
Ook als ik de TV uit zet en mijn telefoon aan de kant leg kan ik met moeite mijn aandacht bij het verhaal houden. Mijn ogen worden snel zwaar, maar om nu al rond 19 uur te gaan slapen lijkt me geen strak plan (al gebeurt dat de laatste tijd ook steeds vaker. Oeps.).
Al is het verhaal nog zo spannend, al vind ik het boek nog zo mooi en heb ik me erop verheugd. Het werkt gewoon niet (en mijn studentenkamer is niet zo groot dat ik kan vluchten voor de TV. Helaas.).

En dan krijg je nog het stukje ik-moet-lezen-want-ik-moet-weer-recensies-voor-de-blog-hebben. Dat werkt ook niet echt bevorderlijk, want de druk die je dan voelt als je een boek oppakt zorgt er ook weer voor dat ik denk: nope, not today. Terwijl ik zo graag lees!

Uiteindelijk ben ik wel weer uit deze leesdip gekomen. Hoe weet ik ook niet, ik heb gewoon een boek uit de kast getrokken en het geprobeerd. Misschien komt het omdat ik mijn leesdip langzaam accepteerde en dacht: ‘pakt het boek me niet, jammer maar helaas dat is dan weer voor een andere keer’. Ik was wel even buiten mijn comfortzone gestapt en had weer eens na lange tijd een Duits boek gelezen, namelijk de Jewel. Zou dat geholpen hebben?

large.gif

Wat zijn jullie beste anti-leesdip tips?

Liefs,
Kelly

2 gedachtes over “Booknerdproblems #4 – AAHRG!

  1. Anne zegt:

    Mijn anti-leesdip tip is echt heel sneu, maar voor mij werkt Γ©cht niets: leg je boeken aan de kant totdat je weer zin hebt om te lezen, ook als dit weken tot een maand of twee duurt. Met forceren wordt de dip alleen groter. Als ik een dip heb (zoals nu) zit ik dus maar gewoon een beetje te wachten tot het weer over gaat…

    Like

  2. Henrieke zegt:

    Ik ben ook nogal gevoelig voor leesdips. Meestal ligt het dan aan boeken die ik wil lezen die me echt niet aanspreken, terwijl ik ze wel graag zou willen uitlezen. Zo stopte ik in de zomer een flinke tijd met lezen omdat ik niet door mijn boek heen kon komen.

    Wat voor mij goed werkt is om een soort leesplan te maken. Kijken hoeveel bladzijden een boek heeft en proberen om een bepaald aantal bladzijden per dag te lezen. Slechte boeken lees ik liever nog wat sneller dan goeie boeken, zodat ik er sneller doorheen ben en er dus minder last van heb. πŸ™‚

    Like

Geef een reactie

