Recensie: Sterrenstof

Young and Awesome
978-90-925-8706-52
Genre: Young Adult Contemporary

Oordeel: 3 sterren

_20161029_120826

Dit is absoluut geen verhaal over liefde op het eerste gezicht. Maar het is een liefdesverhaal. Nou ja… Min of meer.

Henry is nooit verliefd geweest. Tot Grace aan het begin van het examenjaar bij hem op school komt. Grace is vreemd. Ze draagt jongenskleren. Ze loopt met een kruk. Ze zegt nee tegen het hoofdredacteurschap van de schoolkrant, waar Henry al jaren van droomt. Het is overduidelijk dat Grace een groot verdriet met zich meedraagt. En toch. Henry wordt verliefd op haar. Tot over zijn oren, met open ogen, met alle kans op een gebroken hart. Want als je geen risico durft te nemen voor de liefde van je leven… wanneer dan wel?

Kelly heeft Sterrenstof al een tijdje geleden gelezen (lees HIER haar recensie) en kreeg de kans om Krystal Sutherland te ontmoeten. Boekennerd als ik ben baalde enorm dat ik er op die datum niet bij kon zijn! Gelukkig heeft Kelly (heldin!) een exemplaar voor mij gehaald en laten signeren! Hoe tof?! Een tijdje geleden heb ik hem dan eindelijk opgepakt (je weet het, #bookstruggles).

Sterrenstof gaat dus over Henry en Grace en is geschreven vanuit het perspectief van Henry. Grace komt bij Henry op school en ze is erg vreemd. Ze ziet er onverzorgd uit en draagt alleen maar jongenskleren. Henry vindt haar eigenlijk meteen interessant. Zodra Grace en Henry beide het redacteurschap van de schoolkrant krijgen aangeboden begint Henry haar beter te leren kennen en valt hij als een blok voor haar. Maar, wat maakt Grace tot de persoon die ze nu is en passen Henry en Grace wel bij elkaar?

Stukje bij beetje leren we als lezer, vanuit het verhaal van Henry, Grace beter kennen. Ze is beschadigd, behoorlijk beschadigd. De schaduwen van haar verleden kleven als secondelijm aan haar lichaam. Henry is bang om haar bij hem weg te jagen en loopt constant op eierschalen in haar bijzijn. Af en toe vangt hij een glimp van de Grace die ze ooit is geweest en hij hoopt uit alle macht dat hij de persoon is die de schaduw kan verdrijven.

Het verhaal is mooi. Een jongen die zo verliefd is op een beschadigd meisje en bijna alles voor haar over heeft is een uitzonderlijk romantisch concept. Buiten dat staan in het boek ook veel conversaties via de telefoon, waardoor het realistischer wordt voor deze tijd. Wij appen ons ook suf als we verliefd zijn en overdenken elke emoticon, net als Henry in het boek. Ook zitten er veel referenties in naar andere boeken en films waardoor je een soort verbinding voelt met de belevingswereld van de personages. Wij kennen die boeken en films immers ook.

In het begin vond ik het idee van Grace en Henry echt romantisch maar na een tijdje vond ik het wel echt triest. Henry blijft hangen bij Grace maar krijgt weinig respons. Ook Grace blijft echt heel erg hangen in haar verdriet, heel erg en dit frustreerde mij best wel. Om die rede vond ik het ook lastig om me in te leven in de romance van Henry en Grace. Het voelde een beetje als trekken aan een dood paard. Super frustrerend.

Ondanks de frustraties die het af en toe opriep heb ik genoten van dit boek. Het vertelt een verhaal over liefde en rouw, over hoe het verleden het heden terroriseert, over hoe moeilijk liefde kan zijn. Het is geen typische romance en daar ligt de kracht van dit boek.

Mooi beschreven, realistisch en bomvol referenties naar andere verhalen, een aanrader voor de wat meer ervaren YA lezer!

Manon

2 gedachtes over “Recensie: Sterrenstof